Beoordeling Fotoacademie

www.guillaumefotography.nl

Op 29 januari 2013 heb ik mijn eerste beoordeling gehad aan de Fotoacademie. Het moment kwam mij heel slecht uit, de dag ervoor ben ik thuis gekomen van mijn rondreis door Myanmar (Birma). Mijn voorbereiding was dan ook slecht en eenmaal thuis had ik nog 1 dag om het laatste werk te printen en op orde te maken.
De overstap die ik gedaan heb van Fotovakschool naar Fotoacademie was een goed besluit zoals ik al eerder in een blog heb geschreven. Het aantal opdrachten is veel meer en het is flink doorwerken om alle opdrachten op tijd af te krijgen. Het is mij niet gelukt om alle opdrachten op te krijgen en de periode van mijn reis zo vlak voor de beoordeling kwam dit niet ten goede. De reis zou ik gebruiken om een aantal vrij werk opdrachten te maken.  Ben hier gedurende de reis ook dagelijks mee aan de slag geweest. Blijft nog steeds lastig om tijdens een vooraf bepaalde reisroute te bepalen welke onderwerpen je gaat fotograferen. Het thema wat ik gedurende de reis heb gedaan en op meerdere plaatsen kon toepassen was "jongeren en het Boeddhisme". In plaatsen als Nyaungshwe heb ik een reportage gemaakt van de bootjes op het kanaal en de ochtendmist.

Foto's van "Mystiek Nyaungshwe"

Mystiek Nyaungshwe © Antoon Tychon

Mystiek Nyaungshwe © Antoon Tychon

Mystiek Nyaungshwe © Antoon Tychon

Mystiek Nyaungshwe © Antoon Tychon


De beoordeling:
Na thuiskomst van de reis direct aan de slag met printen want ik wilde de opdrachten die ik had goed kunnen presenteren. Bij de beoordeling wordt je werk beoordeelt door een commissie. Ik had nog helemaal geen idee hoe dit in zijn werk zou gaan, de informatie vooraf was erg summier en de begeleiding van mijn docent mede door mijn vakantie was verre van optimaal.
Ik mocht als een van de eerste mijn werk neer leggen en dan is het spannend was een commissie over je werk gaat zeggen. Een commissie bestaat uit 3 mensen die je werk beoordelen. Dit gaat niet per opdracht op foto maar over al je werk dat je laat zien.  Eerst mag je zelf in het kort vertellen over je werk en de dingen die je het afgelopen half jaar hebt gedaan en wat je persoonlijke voorkeur heeft. De eerste opmerking was dat ik weinig werk had liggen. De serie's gemaakt tijdens mijn werk wordt gezien als 1 vrij werk waardoor ik het aantal vrije werken in quota niet haalde, dit moesten er minimaal 6 zijn. De feedback op het werk is algemeen en had voor mij concreter gemogen.  Een opmerking als het is het net niet in deze serie zegt weinig over wat je dan beter kunt doen.  Naast het werk worden ook een aantal competenties beoordeeld, dat vond ik persoonlijk een lachertje. Enkele zijn nog gebaseerd op het werk wat je hebt liggen anderen op wat een docent als persoon vind zonder dat deze ooit eerder ter sprake zijn geweest. Een onderbouwing was er helemaal waarom wel of waarom niet. Een gedeelte dat voor mij dan ook weinig toevoegt aan de beoordeling.
De reportage serie 's worden door de commissie als meest sterk beoordeelt. Het totaal aantal werken als te weinig om een goed oordeel te kunnen geven.
Na mij komen de andere studenten uit dezelfde groep aan de beurt om hun werk en competenties op dezelfde wijze te laten beoordelen. De Feedback was helder en soms hard maar altijd stimulerend om ermee aan de slag te gaan.
Als ieder zijn werk beoordeelt is krijg je te horen wat het uiteindelijk oordeel is van de commissie. Ik zelf was niet door omdat ik te weinig werk had laten zien, wat ik al een beetje voelde aankomen, desondanks toch een beetje teleurstellend.  Van de andere hebben enkele extra taken gekregen die de komende weken ingeleverd moeten worden en enkele die doorgaan naar het volgende blok.

Voor mij is duidelijk geworden dat de lat hoog ligt op de Fotoacademie wat ik erg prettig vind, daar leer ik namelijk meer van.  Maar hoe nu verder, wil niet stil blijven staan.  Na overleg met de Fotoacademie kies ik voor het komend halfjaar om een individueel traject te doen waarin ik o.a. de opdrachten die ik nu niet had neergelegd alsnog te maken aangevuld met extra vrij werk.  Na de zomer kijk ik hoe dit traject mij bevalt en hier mee doorga of na mijn lange reis naar Australië die dit najaar geboekt is verder ga met de module blokken van de opleiding.

Fotoacademie vs Fotovakschool
Vaak wordt ik gevraagd en benadert door mensen over mijn bevindingen van beiden opleidingen.  De manier van beoordelen op de Fotoacademie vind ik beter (lat ligt hoger) en meer onafhankelijk dan het assesment van een docent op de Fotovakschool waar veel afhangt van persoonlijke voorkeur en de lat veel lager ligt. Hetgeen ik in dit blok heb geleerd is meer dan 2 jaar Fotovakschool en dan heb ik over de inhoud van beeld.  Wat ik zelf nog te weinig heb gedaan en tijdens het individueel traject zeker meer ga doen is bespreken met mentoren. Dit was een punt dat bij de beoordeling benoemd is als te weinig gebruik van gemaakt en daarmee gemiste kans.

Foto's uit het thema van mijn reis door Myanmar (Birma) "Jongeren en Boedhisme"
Jongeren en Boeddhisme © Antoon Tychon

Jongeren en Boeddhisme © Antoon Tychon

Jongeren en Boeddhisme © Antoon Tychon

Jongeren en Boeddhisme © Antoon Tychon

Jongeren en Boeddhisme © Antoon Tychon


Jongeren en Boeddhisme © Antoon Tychon


Reacties

Populaire posts van deze blog

Fotovakschool vs Fotoacademie

Allerretour Kortrijk met Stephan Vanfleteren, Carl de Keyzer en Bieke Depoorter

Portret/stilleven naar voorbeeld - Opdracht Erotiek - Fotoacademie